Hoe lang moet een kadobon geldig zijn?

21 januari 2009, 8:07 | Contracten

kadobon-cadeaubon-vvv-irischeque.jpgEen tijdje geleden viel het me op dat veel mensen mijn boek bij een boekwinkel bestelden. Dat vond ik wat raar - waarom bestellen ze niet direct bij Lulu of bij mij? Maar een kennis had de suggestie dat die mensen waarschijnlijk met boekenbonnen wilden betalen, en dat kan alleen bij erkende boekhandels.

Ik heb het niet zo op die bonnen, eigenlijk precies om die reden. Ik weet dat mensen het goed bedoelen en bang zijn dat een envelop met geld te saai is of zo, maar maakt u zich geen zorgen: ik heb geen enkele moeite met het aannemen van enveloppen met saai geld. Wilt u per se iets leuks kopen, dan graag een fles met bubbels.

Een andere reden om het niet zo op cadeaubonnen (of is het nou kadobonnen) te hebben, is dat er vaak een beperkte geldigheid aan vastzit. De hiernaast afgebeelde Irischeques zijn onbeperkt geldig, en boekenbonnen tegenwoordig ook, maar dat geldt lang niet voor alle bonnen.

Wel zit er een ondergrens aan die geldigheidsduur: een kadobon (of is het nou cadeaubon) moet minstens een jaar na verkoop geldig zijn. Dit omdat een waardebon (jaja) een vordering jegens de winkelier is. De regels over algemene voorwaarden bepalen dat zo’n vordering niet binnen een jaar mag vervallen. Maar dat betekent niet dat een geldigheidsduur van een jaar dus redelijk is. Zo mag je de zwarte lijst over algemene voorwaarden niet toepassen. Die biedt alleen verboden, maar geen toegelaten voorwaarden (’verbod op a contrario-uitleg’ noemen juristen dat).

Het kan goed zijn dat een termijn van 2 jaar nog steeds onredelijk kort is. Wel moet je als consument aantonen dat het onredelijk is. Daarvoor zou je kunnen kijken naar het soort dienst dat je met de bon kunt krijgen. Is dat iets dat je normaal snel afneemt, dan is 2 jaar vervaltermijn wel redelijk. Voor een wintersportvakantie zou een jaar onredelijk zijn, want het is niet zeker dat mensen twee keer in twaalf maanden op wintersport gaan.

Het nut van zo’n vervaldatum heb ik eigenlijk nooit begrepen. Tuurlijk, gratis geld is altijd leuk, maar je geeft zo’n bon uit in de hoop dat mensen bij je komen kopen. Waarom is het dan erg dat iemand pas twee jaar later met een bon koopt?

Arnoud

of lees de 56 reacties

Tags: , , , , ,

Gerelateerde berichten

56 Reacties

  1. SvdB | 21 januari 2009 @ 8:37

    Ik vermoed dat de belangrijkste reden is dat wanneer een bon vervalt, de verkoper zijn geld al binnen heeft maar geen tegenprestatie meer hoeft te leveren.

    Maar een andere reden zou kunnen zijn om vervalsingen minder lucratief te maken.

  2. Martijn | 21 januari 2009 @ 9:10

    De belangrijkste reden van een vervaldatum is dat je mensen ‘verplicht’ om bij je terug te komen.

  3. Danny Mekic' | 21 januari 2009 @ 9:33

    Maar dan blijft de vraag staan… waarom zou je anno 2009 een fles champagne willen kopen die houdbaar is tot 2005?

  4. Joost | 21 januari 2009 @ 9:37

    Beetje vreemd eigenlijk, je zou toch zeggen dat zo’n waardebon van 20 euro die 2 jaar in de kast heeft gelegen voor een winkelier meer waard wordt, over het algemeen genomen kan je nu minder kopen voor 20 euro dan 2 jaar geleden.

  5. casper | 21 januari 2009 @ 10:13

    Haha, geldt dat dan ook voor statiegeldbonnetjes? Ik vergeet ze regelmatig bij de kassajuf af te geven. Meestal neemt mijn vrouw ze dan later een keer mee.

    Het is mij opgevallen dat sommige van de bonnetjes erg snel vervagen.

  6. Dennis Wijnberg (Oxilion) | 21 januari 2009 @ 10:36

    @Danny; moet ook wel een website zijn uit het jaar 10. Ze gebruiken gewoon frames, ieuwwwww!

  7. Arnoud Engelfriet | 21 januari 2009 @ 11:21

    @Danny: ik drink zo’n fles snel leeg hoor :) Een recenter jaar mag natuurlijk ook…

  8. Fred | 21 januari 2009 @ 12:37

    @Joost: Dat geldt voor kado/waardebonnen die een bepaald bedrag vertegenwoordigen. Voor bonnen die een product vertegenwoordigen, zoals bijvoorbeeld de wintersportvakantie geldt het omgekeerde.

  9. Bram | 21 januari 2009 @ 13:37

    Boekhoudkundig lijkt het me een drama dat er een cumulatieve vordering op je bedrijf ontstaat door het verkopen van kadobonnen. Ik kan me voorstellen dat je die vorderingen op een gegeven moment ook wil afschrijven indien de bon niet wordt gebruikt. Stel je voor 30% van je bonnen wordt niet ingeleverd en je verkoopt er 1000 per jaar van 50 euro. Dan heb je na 10 jaar een vordering op je liggen van 150.000 euro die mogelijk niet echt meer klopt. Hoe groot is nu nog de kans dat iemand die bon komt incasseren? Dat lijkt me ook met overnames horror. Wat moet je met zo’n post?

  10. Sebastiaan Stok | 21 januari 2009 @ 13:37

    Zelf heb ik voor een klant een gelijkaardig iets ontwikkeld.
    Een Poker Cheque, die op de website kan worden ingeruild voor een poker reis.

    De ontvanger kan zelf bepalen welke reis hij wilt nemen, maar niet alle reizen zijn mogelijk.
    Dit is in verband met de verschillende prijzen, maar deze bon is maar tot een bepaalde tijd geldig omdat je immers die reis niet meer kan boeken als hij al geweest is :)

    Helaas zit je dan wel met het risico dat als je die bon nu koopt en die reis is al de volgende maand je niet te lang kan wachten! maar dat is een risico waar bijna niets tegen te doen is.

  11. Freeaqingme | 21 januari 2009 @ 13:57

    Wellicht niet geheel ontopic, maar wat mij betreft is, en blijft het, cadeau (evenals dat ik ‘bureau’ toch heel veel beter vind staan dan ‘buro’)…

  12. Mrten | 21 januari 2009 @ 14:45

    Mijn collega heeft laatst vervallen bonnen van de Blokker gewoon kunnen omruilen… Het ging om 50 euro aan bonnen die hij heeft opgestuurd (naar het hoofdkantoor meen ik) waarna er netjes een paar nieuwe bonnen terugkwamen.

  13. Edwin Martin | 21 januari 2009 @ 21:03

    Volgens mij valt het wel mee. Ik ben nog geen “echte” kadobonnen tegengekomen die beperkt geldig zijn. Pas heb ik nog met een boekenbon uit 1989 betaald, die ik ergens vond. Even guldens omrekenen, maar hij werd wel geaccepteerd. Ook oude Blokkerbonnen kun je gewoon inleveren, zoals ook Mrten hierboven meldt.

    Dan heb je nog actiebonnen, zoals van de Gamma. Dan heb je het gewoon over een tijdelijke actie en zie ik geen bezwaar.

  14. Bart | 21 januari 2009 @ 23:05

    @ bram: Ik heb in een winkel(keten) gewerkt die zelf cadeaubonnen had. Die verkochten we voor een bepaald bedrag, door de cadeaubon in te scannen, en de voorraad dus met één omlaag ging. Inkoop kosten ze niks, dus dat is op dat moment pure winst. Als iemand ze inleverde scande je dat ding weer in de kassa maar dan met een minnetje ervoor, alsof je hem credireert, en werd de voorraad dus weer met één opgehoogd. Als aan het einde van je boekjaar niet alle cadeaubonnen zijn verzilverd staat je voorraad dus negatief, en dat bedrag werd gewoon tot de omzet / winst gerekend. Daarbij is het percentage omzet wat er gehaald werd uit cadeaubonnen dusdanig klein dat het op je jaarrekening toch niet meer opvalt :)

    Voor Irisscheques en andere ‘keten overschrijdende’ cadeaubonnen zit je helemaal niet meet het probleem van vorderingen op je bedrijf (althans, zo zie ik het als zelf-uitgeroepen expert zonder enige juridische achtergrond). Je bent namelijk bij een organisatie aangesloten die de verkoop van die cheques regelt, en in feite ook de inkoop daarvan. Bij alle aankopen gedaan met zo’n cheque kan de winkelier (volgens mij) gewoon de cheque inleveren bij de overkoepelende organisatie die vervolgens het bedrag uitkeert. Natuurlijk zal er egens een percentage winst of deelnamekosten voor een of andere partij in zitten, maar dit lijkt me het principe. Of leg ik het nu verkeerd uit?

  15. Bart van As | 22 januari 2009 @ 11:44

    Arnoud,

    Bij mijn weten (ik ben chemisch technoloog, geen jurist, vergeef me als ik er naast zit!) zijn kadobonnen van wetswege onbeperkt geldig. Een tegoedbon is volgens de wet een overeenkomst tussen een klant (natuurlijk persoon, in de wet hieronder wederpartij) en winkelier (in de wet hieronder gebruiker, oftewel de ‘uitgever’ van de bon)

    Burgerlijk Wetboek 6, Titel 5, Afdeling 3, Artikel 237 lid h, zegt hier over:

    “Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen. ”

    Het niet op tijd verzilveren van waardepapieren, zoals tegoedbonnen, valt onder het in dit wetsartikel beschreven “nalaten”. Op basis van dit “nalaten” mag de winkelier dan nooit weigeren de tegoedbon te waarderen op zijn oorspronkelijke geldelijke waarde. (Hij mag wel eisen dat, indien er intussen een prijsstijging heeft plaatsgevonden, dat de consument het prijsverschil bijbetaalt bij inlevering van de verlopen tegoedbon.)

    Wat denk je hier van? Of zit ik er compleet naast?

    Groeten, Bart van As

  16. Arnoud Engelfriet | 22 januari 2009 @ 15:13

    Dat is een mooie vondst, Bart. Wel vraag ik me af of het mogen inwisselen van de tegoedbon een ‘recht’ is. Normaal heb je namelijk geen recht om iets te kopen bij een winkel, de winkelier mag je weigeren als hij daar zin in heeft. De vraag is dus of dat anders wordt als je je geld inwisselt voor een kadobon. Ik zou niet meteen weten waarom niet; een kadobon kun je zien als het recht om voor dat bedrag aan producten of diensten te mogen afnemen. Ik zal er eens induiken.

  17. Freeaqingme | 22 januari 2009 @ 18:05

    Als we dan trouwens toch bezig zijn; een strippenkaart (ik heb geen idee of dit juridisch gezien hetzelfde is), mag die wel een maximale geldigheidsduur hebben?

  18. Arnoud Engelfriet | 22 januari 2009 @ 19:22

    Goeie vraag, nooit over nagedacht. Volgens mij koop je dan een dienst die je in blokjes (strippen) mag afnemen. Ik denk dat je als dienstverlener die niet zomaar kunt laten vervallen. Maar strippenkaarten zijn over het algemeen geldig tot 1 jaar na de eerstvolgende prijsverhoging, wat me ergens wel redelijk voorkomt.

    Bij de OV-chipkaart is het weer anders, maar dat ding is sowieso een drama.

  19. Erik | 22 januari 2009 @ 21:33

    @Bart, Leuke vondst. Ik had met Arnoud ook een korte email wisseling gehad naar aanleiding van beperkt geldige cadeaubonnen voor de sauna http://www.saunaenthermen.nl/saunabon-blijft-geldig-na-verlopen-termijn/.

    We kwamen toen niet echt tot een redenatie waarom die bonnen langer geldig zouden moeten zijn dan de de termijn op de bon (vaak 1 jaar), buiten dan de onredelijke termijn die Arnoud al noemt.

    Het opnemen van een korte termijn van 1 jaar vind ik trouwens ook niet echt netjes van leveranciers. Waarom niet meerder jaren. Natuurlijk is het een boekhoudkundige lastigheid maar anderzijds is de marge op de omzet wel meteen 100% as de bon niet wordt ingeleverd. Het is een kwesite van de omzet die je via cadeaubonnen maakt apart zetten op een bankrekening tegen rente en pas in de winst boeken als de termijn verlopen is, dit kan makkelijk na meerdere jaren, bijvoorbeeld 2 of 3 jaar.

  20. Rubbie | 12 februari 2009 @ 9:10

    IK was vorige week met een tegoedbon bij de kamera express in capelle. Een bon van 10 euro waar je in zo’n speciale fotozaak niet zo heel veel mee kunt en waar ik ook meestal alles via de webwinkel bestel.
    Maar goed deze bon lag er al een tijdje en ik dacht, laat ik nu eens de moeite nemen om hem te gaan verzilveren.
    Dus ik met de auto daar naartoe, wat kleine dingetjes had ik nodig, al met al toch 85 euro, dus bij afrekenen geef ik mijn bon. Werd mijn bon dus niet geaccepteerd omdat hij verlopen zou zijn?? Het rare hier aan is, er staat helemaal geen datum van afgifte op, er staat wel dat de bon na afgifte maar 1 jaar geldig is.
    Maar hoe moet ik nu weten wanneer dat af loopt als er geen datum op staat??
    Volgens de verkoper kon hij het zien aan de lay-out van de bon, daar deze al verouderd was..ja dus??
    Ik kon hoog en laag springen ook gezegd dat dit volgens mij wettelijk niet kon, omdat er geen datum van afgifte op staat. Maar nee hoor, geen 10 euro korting op mijn aankopen :-(
    Volgens de verkoper was de bon al meer dan 2 jaar oud.
    Ik vind dit belachelijk zeker als je ziet hoe duur daar alles is, dat je daar voor een lens/tas/camera al jaren komt schijnt niet relevant te zijn.
    Maar volgens mij is mijn bon nog steeds geldig als er geen afgiftedatum op staat?

  21. Yvette | 17 februari 2009 @ 19:02

    Zie hieronder de reactie op Consuwijzer.nl

    “Bij het kopen van een cadeaubon betaalt u de winkelier vooruit, zodat u later een artikel kunt uitzoeken ter waarde van het bedrag dat op de cadeaubon staat vermeld. De winkelier is niet verplicht om de cadeaubon in te wisselen voor geld.

    Als er op de cadeaubon geen datum staat, dan is de bon onbeperkt geldig. Indien er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon staat, dan kunt u de bon gedurende vijf jaar inwisselen. Winkeliers verkopen ook cadeaubonnen met een beperktere geldigheidsduur. In dat geval staan er vaak een uitgiftedatum en een geldigheidsduur op de bon. Een geldigheidsduur van korter dan één jaar is meestal onredelijk. De verkoper moet dan aantonen dat in zijn geval een kortere geldigheidsduur wel redelijk is, bijvoorbeeld de consumptiebonnen of muntjes op een bepaald feest of festival.

    Indien geldigheidsduur van uw cadeaubon verstreken is, kunt u niet afdwingen alsnog een artikel te mogen uitzoeken. U bent in dat geval afhankelijk van de coulance van de winkelier.”

    Das balen, want ik zit met een bon van 20 euri

  22. Stichting Doneerkadobon | 21 mei 2009 @ 14:21

    Sinds april 2008 zijn wij een goed doel gestart welke verlopen kadobonnen int van consumenten. We vragen uit coulance aan de uitgevers van de bonnen of zij er geld voor willen geven. Wij geven het volledige bedrag terug aan de 15 goede doelen die meedoen met onze stichting. Dus gooi ze niet weg, ga naar Stichting Doneerkadobon en stuur ze op!

  23. Kat | 24 juli 2009 @ 17:44

    Hallo Arnoud,

    Even praktisch vraagje. Ik heb al een aantal jaar (+-4) een bon van de winkelketen Monique Stam rondslingeren. De reden waarom dat een aantal jaar is is omdat ik er gewoon nooit iets naar mijn zin vond. Op die bon staat er nergens een datum en al helemaal niet hoe lang hij geldig is na afgifte. Ik heb ook een aantal keren in verschillende winkels van Monique Stam nagevraagd of deze geldig bleef en ze verzekerden mij altijd dat de bon idd oneindig geldig bleef (myeah righ). Nu wil ik deze dus gaan inleveren en ra ra ra willen zij hem niet accepteren omdat hij zogezegd te oud is. Mag en kan dit zo maar?
    Bedankt alvast voor de reactie.

    Groetjes
    Kat

  24. Bianca | 2 september 2009 @ 23:59

    Hallo,

    Ja, hier ook een mooi verhaal..
    Tijdens mijn ziekenhuisopname in oktober 2006 heb ik een cadeaubon (reisbureau) ter waarde van 150 euro cadeau gekregen van mijn ouders. In verband met ziekte tot heden dus geen gebruik kunnen maken van betreffende cadeaubon. Nu hadden mijn ouders ook gevraagd of de bon onbeperkt geldig was aangezien mijn ziekenhuisopname en herstel anders hadden ze deze ook niet daar gekocht (oude stempel) Ze verzekerden toen dat dit onbeperkt geldig zou zijn. Ook staat er enkel een uitgifte datum en verder geen geldigheidsduur etc. Dus met deze wetgeving zou de bon 5 jaar geldig zijn…

    Nu wilde ik de bon ,aug 2009, dus inleveren (uitgaande van geldigheid van 5 jaar) en nu wordt deze simpelweg geweigerd door het reisbureau omdat:
    -het een bon is van oktober 2006,
    -er op de bon géén geldigheidsdatum vermeld staat en volgens het reisbureau dus maar een jaar geldig is (!?! juiridich gezien is het dus andersom) -in 2006 de regel nog niet gold van “bij uitgiftedatum 5 jaar geldig” maar als we daar nu een bon zouden kopen staat er onbeperkt geldig op. Dit kan toch niet dat je nu wel een onbeperkt geldige bon kunt kopen en in 2006 niet?!

    Een paar maanden geleden heb ik nog telefonisch gevraagd met het reisbureau en zeiden ze dat de bon nog gewoon inwisselbaar en nu kom ik om te boeken en dan kan het niet… het is het is toch niet te geloven, dit zijn toch geen argumenten?
    Maar volgens mij is mijn bon nog steeds 5 jaar geldig?
    Kan dit nou zomaar dat we 150 euro kwijt zijn?
    Alvast bedankt voor uw reactie,
    Groet Bianca

  25. Slender You | 23 november 2009 @ 18:44

    Gelden deze regels ook voor abbonementen van bv sportscholen ed.
    Kan je daar wel een geldigheidtijd aangeven, bv 3 maanden geldig, of 1 jaar na aankoop oid.

  26. Arnoud Engelfriet | 23 november 2009 @ 19:02

    Bedoel je of een sportschool een bon kan uitgeven voor 3 maanden gratis sporten en daar een termijn op mag zeggen? Ja, ik denk dat dat wel kan maar die bon moet minstens een jaar geldig zijn. Of het moet gaan om een actie gedurende een bepaalde periode.

  27. Slender You | 23 november 2009 @ 19:23

    nee, geen bonnen, ik heb een Slender You salon, en de abbonementen bij mij zijn 1 of 3 maanden geldig. Nu kwam er laatst een klant na bijna 2 jaar met nog een oud abbonement. Zij beweerde dat die nog gewoon geldig was, terwijl op mijn abbonementen staat , 3 maanden geldig. Ze zei dat de “wet”daarin veranderd was, maar ik denk dat ze in de war is met cadeaubonnen.

  28. Arnoud Engelfriet | 23 november 2009 @ 19:29

    Wat betekent “een abonnement is 3 maanden geldig”? Hoe veel keer mag ik dan sporten binnen die drie maanden, en hoe bepaal je wanneer die drie maanden zijn afgelopen als ik niet meteen na aankoop ga sporten?

  29. Slender You | 23 november 2009 @ 19:43

    de 3 maanden gaan in wanneer je de eerste keer komt sporten.
    Je kan dan 10x komen in ongeveer 3 maanden tijd. Zeg 1x per week Slenderen, redt je dit in 3 maanden. Ben best flexibel in deze, maar vindt 2 jaar beetje lang om dan nog de rest van de lessen te claimen.
    Maar ging eigenlijk erom of dit klopt wat deze mevrouw zegt. Dat het onbeperkt is, en dat abbonementen geen geldigheidduur meer kunnen hebben.
    Ik denk zelf van niet.

  30. Arnoud Engelfriet | 23 november 2009 @ 19:52

    Ok, dus je neemt een abonnement af met in feite een nader te bepalen ingangstermijn. Als je dan 1 keer gaat sporten, dan begint de 3 maanden te lopen. Abonnementen van 3 maanden zijn gewoon mogelijk, en als jij zo coulant bent om de klant te laten bepalen wanneer deze ingaat, dan kan dat.

    Of bedoel je dat de klant nog helemaal geen gebruik ervan had gemaakt? Die “drie maanden geldig” betekent dan alleen de duur van het abonnement. Dat zegt niets over de ingangsdatum. Dat moet er dan apart op staan: “3 maanden geldig, uiterlijke ingangsdatum 1 jaar na aanschaf” bijvoorbeeld.

  31. Slender You | 23 november 2009 @ 20:07

    ja, dat snap ik, maar ze klant heeft al gebruik gemaakt van een aantal lessen.
    dus in mijn ogen is de kaart gewoon verlopen.En stel dat het zo is dat zo’n kaart 1 jaar na aankoop nog geldig is, dan is dit ook al voorbij, want het is inmiddels bijna 2 jaar dat ze de kaart heeft aangekocht.

  32. Arnoud Engelfriet | 23 november 2009 @ 20:08

    Als ze al een keer heeft gesport met die kaart, dan is het abonnement gewoon ingegaan en na 3 maanden dus verlopen. Nee, daar heb ik geen twijfel over. Er staat toch op “3 maanden geldig” en niet “Goed voor 30 lessen” of zo?

  33. Slender You | 23 november 2009 @ 20:29

    ja, klopt, maar we zijn er uit. Ze is het er mee eens. Dus abb. is verlopen.
    Bedankt voor de snelle reactie(s)

  34. een detaillist | 25 november 2009 @ 17:35

    en wat als een klant een kado/cadeaubon koopt en dezelfde dag belt dat ze
    hem bij de verkeerde winkel (maar wel dezelfde soort) heeft gekocht?!?!
    geld terug geven? of het principe hanteren dat ze niet inwisselbaar zijn voor geld…..
    moeilijk!

  35. Arnoud Engelfriet | 25 november 2009 @ 17:44

    Dat lijkt me voor risico van de klant. Zij had vooraf kunnen informeren bij welke winkels de bon geldig is. Uit coulance zou je deze terug kunnen nemen.

  36. W.A. ten Brink | 25 november 2009 @ 22:35

    Een goede reden om een vervaldatum te geven aan een kadobon is gewoon het risico op vervalsingen. Want hoe controleer je of een kadobon die 5 jaar geleden is uitgegeven wel echt is? Je hebt dan een registratie-systeem nodig om de registratienummers in bij te houden en je moet op de kadobon de nodige kenmerken hebben waaraan je de echte bonnen kunt herkennen.

    Maar wat is een kadobon eigenlijk? Het is een bon die je gedurende een bepaalde periode het recht geeft op een bepaalde korting geeft bij je volgende aankoop bij een winkel. Een soort contract, eigenlijk.

    @34, een kadobon is iets wat je koopt bij een winkel, net zoals prei, een wasmachine, een pen of wat dan ook. Op de aankoop ervan zit een wettelijke termijn waarbinnen je de koop weer ongedaan kunt maken en je geld dus terug kunt krijgen. Daarvoor moet je hem wel weer bij de juiste winkel terugbrengen, bij voorkeur tesamen met het aankoopbonnetje. Als je niet wil dat je kadobon meteen bij de winkel weer wordt omgeruild voor geld zul je de bon dus eerst een week of twee moeten opbergen voor je hem kado geeft.

  37. Ruud | 30 december 2009 @ 12:57

    In plaats van cadeaubonnen heb je ook soort ‘cards’ met waarde. Wij kregen 2 van YourGift met elke waarde van 20 euro (’processed by Interpay’ staat achterop). Ten eerste waren ze in het begin zelden ergens te gebruiken. Ook al staan er logo’s van ketens op (zoals HEMA en Praxis) toch doen niet alle filialen mee. Ten tweede kun je ze niet gezamenlijk gebruiken (dus optellen), dat beperkt weer de aankoop mogelijkheden. Ten derde verliepen ze. Reactiveren kon na aftrek van 2,50. Maar even gewacht tot we ze ‘nodig’ hadden. Nu wilden we ze reactiveren, blijkt het alleen nog te kunnen door op te sturen. Aftrek PER KAART nu 10 euro! Dus van de 40 nog slechts 20 restwaarde… En dat na 2 jaar… Flutdingen. Nooit meer geven dus, en anderen afraden!

  38. Alti | 1 januari 2010 @ 22:35

    Zou de wettekst in de reactie van Bart van As ook van toepassing zijn op Marktplaats tegoed? Dit tegoed is ook maar 1 jaar geldig… mag dat?

  39. monique | 12 mei 2010 @ 16:26

    Mijn schoonmoeder had nog een geschenkbon van Siebel juweliers liggen t.w.v. 85 euro.
    Ze was al een poosje aan het sparen voor een mooie armband en met de volgende verjaardag in het vooruitzicht zou ze het totaalbedrag wel halen. Toen ik op de bon keek zag ik dat deze maar een geldigheidsduur had van 1 jaar. En ja hoor, de datum was al 6 weken verlopen. Pech voor u, zeiden ze bij Siebel. Deze bon was niet meer in te wisselen. Dit is toch werkelijk te gek voor woorden, ik vind dit gewoon diefstal.

  40. nl-x | 12 mei 2010 @ 19:21

    Wat ik vrij frappant vind is dat je bijvoorbeeld PrePaid Chipknips kan kopen, tbv bijvoorbeeld parkeermeters en telefooncellen. En deze PrePaid Chipknips zijn maar een jaar geldig.
    Ik vind het haast niet kunnen dat bij de Chipknip, die ons op sommige plekken als verplicht betaalmiddel wordt opgelegd, er varianten zijn die maar een jaar geldig zijn.

  41. Dimfi | 28 mei 2010 @ 15:16

    interessante discussie,
    maar heb nog geen antwoord op mijn vraag gevonden.
    Heb in een maand tijd 5 waardebonnen van een hotelketen, via hotel veilingen gekocht.
    Mijn eigen schuld, dat ik niet goed naar de datum van de bon heb gekeken.
    Door omstandigheden heb ik er geen gebruik van kunnen maken en zijn ze nu 2 maanden verlopen.
    Let wel:gekocht in oktober 2009 en verlopen per 1 April 2010.En we zitten nu in Mei.
    Hotel gebeld, verwezen in eerste instantie naar de veiling site.
    Die verwees terug naar het hotel.
    Deze laatste wil er niet eens aan denken om op wat voor manier dan ook tot een oplossing te komen.
    Kan dit zomaar?
    Heb ik nu gewoon een flinke donatie aan deze keten gedaan?
    voelt niet echt lekker moet ik zeggen, had wel een beter goed doel geweten….
    ben benieuwd of iemand hier raad mee weet?

  42. Anna | 21 juli 2010 @ 11:39

    Twee cadeaucheques gekocht bij DNP Marketing tijdens een telefonische aanbieding.
    Beter niet doen natuurlijk, ik was toch helemaal niet zelf op het idee gekomen om zoiets aan de schaffen?! Toch gebeurd, leuk voor de (schoon-)dochters, maar ja die hadden beiden een heel druk jaar, zwanger, bevallen, kindje etc. De schoonheidsbonnen zijn dus over de geldigheidstermijn van een jaar heen. En dus niet meer te gebruiken volgens DNP….. Laat je zoiets dus nooit aanpraten!
    Toch zonde, daarom zal ik beide meiden verzoeken de bonnen te doneren aan Doneerkadobon, met dank voor de tip in reactie 22!

  43. Jan Middelink | 17 augustus 2010 @ 10:45

    Die vlieger van een jaar gaat dus niet op. Bij navraag bij de Belgische overheid consumenten zaken (0800 12033 keuze 3)kreeg ik te horen dat de cadeaubon een contract is en als daar een geldigheidsduur van 6 maanden op staat je kunt fluiten naar de dienst of centen als de 6 maanden voorbij zijn. La Farfalla in Tessenderlo verkocht die bon en 2 weken na de verval datum weigerden ze om er nog iets voor te leveren.

  44. Arnoud Engelfriet | 17 augustus 2010 @ 11:17

    Ik ga hierboven uit van Nederlands recht, ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dat in België zit. Ik kan me moeilijk voorstellen dat zes maanden een redelijke termijn is in België, maar goed.

  45. Herm Droog | 31 augustus 2010 @ 19:11

    Via veilingen.nl geboden op een maaltijd in restaurant A’dam. Mijn winnend bod ad 50 euro leverde een waardebon op die na 1/2 jaar vervalt.Ik ben 2 weken te laat met inwisselen bon bij restaurant, die vertelt geen zaken meer te doen met veilingen.nl.
    Veilingen.nl zegt mijn geld niet te restitueren want de geldigheid termijn van de waardebon is verlopen. Is dit een correcte handelwijze en behoeft deze club geen tegenprestatie te leveren voor de 50 ontvangen euro’s? Het betreffende restaurant heeft de 50 euro niet ontvangen. Wie biedt soulaas?
    mvgr

    Herm Droog

  46. R. Sallinger | 14 september 2010 @ 14:49

    Wij hebben met verbazing alle berichten hierboven gelezen. Wij zijn kort geleden een nieuw initiatief gestart, namelijk www.verkoopjekadobon.nl .

    Dit initiatief is ontstaan uit negatieve ervaringen inzake de geldigheid van veel cadeaubonnen. Het is natuurlijk belachelijk dat bedrijven cadeau- of waardebonnen uitschrijven, hiervoor geld innen en deze vervolgens later weigeren te accepteren.

    Het bedrijf heeft betaald gekregen, maar nog niets geleverd. Indien men bijvoorbeeld 3 jaar na uitgifte van een cadeaubon een bepaalde dienst of product niet meer kan leveren, omdat bijvoorbeeld de kostprijs is verdubbeld, kan ik dat begrijpen. Een bedrijf dient dan ons inziens minimaal de aanschafwaarde van de cadeaubon te retourneren, omdat het bedrijf niets voor dat bedrag heeft geleverd. Sterker nog: men heeft 3 jaar rente kunnen trekken.

    Omdat er veel bedrijven zijn die cadeaubonnen uitgeven in de hoop dat er altijd een aantal niet worden verzilverd (denk aan verlies, onbruikbaar (bv. door water) en verstrijken van de geldigheidsduur, hebben wij dit initiatief gestart.

    We hopen een gezonde vraag en aanbod site op te richten waarop mensen cadeau- en waardebonnen kunnen aan- en verkopen. Ook mensen die met korting willen winkelen, kunnen op deze site op zoek gaan naar cadeau- en waardebonnen.

  47. Wim Verheye | 14 mei 2011 @ 11:35

    Verleden week heb ik het meegemaakt met 35 € aan cadeaucheques van de Club, ik wil ze inruilen voor boeken en krijg te horen dat ze sinds juni 2010 vervallen zijn . SCHANDALIG, m’n broer heeft wel 35 € voor die cheques betaald en de cheques onder de kerstboom gelegd. Wist ik veel dat ze maar beperkt geldig zijn. Ik heb een beleefde mail gestuurd naar de Club, zonder reaktie. Dit vind ik pure afzetterij.

  48. Roelof | 25 juni 2011 @ 23:18

    Ik heb een (nog geldige) kadobon à € 30. Geldigheid is één jaar. Ik ben al tweemaal in de winkel geweest, maar kan daarvoor eigenlijk niets vinden. Tot ik las over een boek van € 29,50. Niet echt enthousiast, maar ik besloot weer naar de winkel te gaan voor dat boek. “Helaas, is niet op voorraad, en ik ga één boek niet bestellen want dat is te duur”, was de reaktie.
    Ik ga nu proberen met deze nog geldige bon -jawel- een kadobon van € 30 te kopen. Dan heb ik weer een jaar de tijd om om hem misschien te kunnen verzilveren.
    Wat zouden de bezwaren van de betreffende winkelier kunnen zijn? Of moet dit gewoon kunnen? Graag jullie mening.

  49. Arnoud Engelfriet | 26 juni 2011 @ 9:59

    De voorwaarden van de meeste kadobonnen sluiten uit dat je met een bon een nieuwe bon kunt kopen. Dus ik vrees dat dat niet gaat lukken. Soms werkt het wel om een boek te kopen met de bon en dat een week later (binnen de termijn op het bonnetje dus) te retourneren en je geld terug te vragen. Hoewel niet alle winkels dat accepteren.

    Je hebt het over boeken, is dit een boekenbon? Die kun je gebruiken bij elke boekhandel in Nederland. (Ook Bol.com, zie de inwisselprocedure.)

    Een andere optie is een kennis of familielid zoeken die de bon wil overkopen. Of ze op Marktplaats aanbieden.

  50. Connie | 8 augustus 2011 @ 15:48

    Ik kreeg vorig jaar Juli een Bongo voor een high tea ( voor twee personen). Nu ben ik er eindelijk aan toe om deze te gebruiken, heb mijn moeder al lekker gemaakt ! Staat erop de bon : geldig tot Februari 2011.
    Nu heb ik een e-mail naar bongo.nl gestuurd en krijg het volgende voorstel. Ik kan de bon verlengen maar moet dan 25 euro betalen !!
    Degene die mij de bon cadeau deed heeft al 34,90 betaald !!

    DUS MENSEN GEEF GEEN BONGO CADEAU !!!!!!!!!!!!

  51. Pirkko Leppänen | 20 september 2011 @ 18:21

    Heb februari 2011 kadobonnen gekrijgen met mijn afscheid bij TNT van TNT eigen kadoshop. Heb niet opgelet hoe lang ze geldig zijn, ben vier maanden weg geweest en kom nu tot ontdekking dat ze niet meer geldig zijn (9.9.2011) kontakt op genomen met TNT kadoshop en ik krijg als antwoord dat ik ze gewoon in de prullebak kan gooien. Vond het vreemd antwoord. Wat kan ik vervolg stappen ondernemen? (is het redelijk dat ze maar half jaar geldig zijn waarde € 100.00)

  52. Wim ten Brink | 20 september 2011 @ 18:49

    @Pirkko Leppänen
    Even de originele post doorlezen:

    Dit omdat een waardebon (jaja) een vordering jegens de winkelier is. De regels over algemene voorwaarden bepalen dat zo’n vordering niet binnen een jaar mag vervallen.

    Je hebt dus een vordering jegens TNT en die vordering is gewoon minimaal een jaar geldig. Als TNT iets anders beweert handelen ze in strijd met de wet, volgens mij.

  53. Kim | 20 december 2011 @ 9:40

    Ik kocht een jaar geleden een cadeaubon bij een wellness centrum voor mijn ouders. Ik gaf hun dit af als nieuwjaarscadeau! Toen mijn moeder na ongeveer 6 maanden belde om een afspraak te maken, was de zaak 3 maand gesloten wegens renovatiewerken. Toen mijn moeder zei dat haar cadeaubon maar geldig was tot het einde van het jaar, heeft de vrouw na lang twijfelen de cadeaubon verlengd met 1 maand!! Toen mijn moeder gisteren opnieuw belde voor een afspraak, zei ze opeens dat heel de maand januari al volgeboekt is. Dus kregen ze een afspraak op 3 februari maar dan zou de cadeaubon net niet meer geldig zijn!

    Nu is mijn vraag.. Als je een zaak sluit voor 3 maand, zijn ze dan niet verplicht om de cadeaubon ook te verlengen met 3 maand? Staat dit nergens in de wet ofzo?

    Groetjes Kim

  54. multi | 20 december 2011 @ 15:49

    Aan alle mensen hierboven én diegene die mijn reactie meelezen.
    KOOP/GEEF GEEN KADOBONS.
    Het is, net als geld, een stukje met een waarde alleen véééél beperkter.
    Geef gewoon geld of doe de moeite om een echt kado te geven.

  55. Stefan | 2 januari 2012 @ 9:51

    Pas ook op met de Your Gift card. Staat helemaal niets op van een geldigheidsdatum maar zoekende in de algemene voorwaarden (alleen op de website te vinden) blijkt de kaart na 24 maanden te vervallen. Ik heb een kaart in september 2010 gehad maar als je op internet het saldo checkt blijkt de kaart niet te bestaan. Als je navraag doet bij Your gift krijg je een zeer botte reactie dat je de kaart niet zo lang moet laten liggen en dat degene die die kaart heeft gegeven de boel bedondert….en dat ik vooral geen kritiek moet gaan leveren op Your gift want het is allemaal onze eigen schuld.

    Omdat het allemaal digitaal is kun je helemaal niet zelf nagaan of Your Gift misschien zelf degene is die hier de boel bedondert. Kortom: koop nooit een Your Gift card!

  56. Frans | 14 januari 2012 @ 12:00

    Nog een variante: de cadeaubons van Sunjets zijn niet alleen beperkt in tijd, maar de voorwaarden stipuleren ook dat de bon maar één maal gebruikt kan worden. Vrienden hebben een bon van 1.000 euro gekregen, daarmee al een reis van 300 euro gedaan, maar wilden nu de overige 700 euro gebruiken, maar dat kon dus niet meer. Is dat beding wel rechtsgeldig ?

RSS-feed voor reacties Volg deze discussie via RSS of doe een trackback vanaf je eigen site

Plaats een reactie

Let op: uw reactie wordt gepubliceerd. Voor privé-reacties gebruik het contactformulier.

XHTML: U kunt deze HTML-codes gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>

De wet op internet Koop het boek Software: Deskundig en praktisch juridisch advies
Of een van de andere boeken over internetrecht!

Auteur: Arnoud Engelfriet - Licentie: Creative Commons BY-SA 2.5 - Disclaimer - Powered by WordPress