Een foto van je kind op een afgeschermde Hyve, mag dat?
Ik had er al eens een vraag over opgeworpen, maar nu is er dan echt een rechtszaak over gevoerd: mag je foto’s of filmpjes van je minderjarig kind op internet zetten? De kantonrechter Almelo vindt van niet, maar maakt daarbij wel onderscheid tussen een openbaar en een afgeschermde pagina op Hyves.
Na een echtscheiding plaatste de vader foto’s en filmpjes van de vijfjarige zoon op een openbaar Hyves-profiel, waar de moeder bezwaar tegen maakte. Dit onder andere omdat de vrouw in een blijf-van-mijn-lijfhuis werkte en daarmee een reëel risico loopt als haar eigen adres bekend is. Na zo’n sommatie werden de materialen dan verwijderd maar kwamen al snel weer terug, vandaar de stap naar de rechter.
Dat de publicatie van foto’s van minderjarigen een privacyinbreuk kan zijn, wisten we al: dat bleek uit de zaak rond Kleinkind onbereikbaar. Maar in deze zaak ligt het iets complexer. Zowel de vader als de moeder hebben iets te zeggen over de privacy van het kind. Oftewel (waar ik dus over blogde in maart): als de moeder nee zegt, en de vader ja, wat geldt er dan? De nee dus, volgens de kantonrechter:
De voorzieningenrechter is van oordeel dat de man door het plaatsen van foto’s op een niet afgeschermd gedeelte van het internet inbreuk maakt op de (ook door voormeld Verdrag beschermde) privacy van [Naam zoon], alsmede dat hij de op grond van het gezamenlijk gezag op hem rustende verplichting om belangrijke beslissingen omtrent de minderjarige na onderling overleg te nemen, niet nakomt.
De vader mag dus niet zomaar “ja” zeggen bij zoiets ingrijpends als publicatie van foto’s en dergelijke van het kind, daarover moet hij overleggen met de moeder. De foto’s moeten dus van het openbare internet af.
De publicatie op de afgeschermde Hyve blijkt echter geen privacyschending:
De vrouw heeft niet aannemelijk gemaakt en niet valt in te zien datdaarvan hinder, leed, schade, onheil of ander ongerief dan wel een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de vrouw en [Naam zoon] redelijkerwijze te verwachten valt. De omstandigheid dat partijen werkzaam zijn in een omgeving die vraagt om afscherming van hun privacy en van die van [Naam zoon], leidt niet tot een ander oordeel. Dat in dat verband bijzonder gevaar te duchten valt van foto’s van [Naam zoon] op het afgeschermde Hyves-profiel van de man is door de vrouw niet verder geconcretiseerd en ookoverigens niet direct aannemelijk. Van misbruik van ouderlijk gezag is in zoverre evenmin sprake.
Het is me niet helemaal duidelijk waar de kantonrechter dit op baseert. Je zou kunnen zeggen, de vrienden en kennissen weten al hoe vader en kind eruit zien, daar is dus geen probleem met publicatie als diezelfde mensen dat ook via Hyves kunnen zien. Maar heel sterk is dat niet. Misschien heeft het te maken met de specifieke vrees van de moeder vanwege haar werk. De kans dat een relatie van de vrouwen die zij helpt, haar opspoort via een afgeschermde Hyve lijkt me minimaal.
Ik denk niet dat je nu kunt zeggen dat nu op een afgeschermde Hyve (alleen voor vrienden toegankelijk dus) zomaar alles mag zonder dat dat de privacy schendt. Maar het is mogelijk dat je een claim van privacyschending kunt afwenden door je Hyve af te schermen.
Via Boek9.nl, dat de laatste tijd wel vaker van het IE-pad dwaalt richting privacy en vrije meningsuiting. Krijg ik concurrentie?
Arnoud
Foto door Robert Gaal, CC-BY 2.0
Tags:



Edwin Martin | 20 oktober 2009 @ 9:56
Je schrijft: “Het is me niet helemaal duidelijk waar de kantonrechter dit op baseert”. Volgens mij ben je het met de rechter eens. En het is ook duidelijke taal. Wat bedoel je met “dit”?
Arnoud Engelfriet | 20 oktober 2009 @ 10:00
Ik snap niet waar de rechter op baseert dat een afgeschermde Hyve geen privacyschending oplevert. Hij zegt alleen “niet valt in te zien” maar niet waarom. Bedoelt hij in het algemeen of in dit ene geval, gezien de omstandigheden?
BSpecht | 20 oktober 2009 @ 10:03
@Arnoud
Via Boek9.nl, dat de laatste tijd wel vaker van het IE-pad dwaalt richting privacy en vrije meningsuiting. Krijg ik concurrentie? Hoezo «krijg», vrije markt toch
Inhoudelijk:
Doen Hyves & Co op basis van dit vonnis er nu niet verstandig aan de FAQ uitbreiden met een paar regels tekst?
Chris K | 20 oktober 2009 @ 11:30
Moet de vader niet overleggen met de moeder over de vraag wie toegang krijgt tot de afgeschermde Hyves pagina? (Als dat zo werkt op Hyves)
Media » Op internet is alles openbaar | 25 november 2009 @ 11:45
[…] zei dat hij een pedofiel was kreeg een werkstraf.De privacy van kinderen op Hves wordt tot nu toe minder goed beschermd door de rechter. Als een vader foto’s en filmpjes van een minderjarig kind op een […]
Anonymous | 4 februari 2010 @ 9:06
Mijn ex heeft foto’s van mijn kind zonder toestemming op het internet gezet. Ik heb gezag en hij heeft het kind alleen erkend.
Deze zijn op het moment openbaar, maar als hij ze op een afgeschermde hyves zet is er geen verschil met een openbare hyves.
Hij voegt namelijk iedereen toe die maar vrienden met hem wil zijn (heeft al bijna 450 vrienden en deze vriendenkring wordt ieder dag groter).
Zijn zus heeft ook een paar foto’s van mijn kind erop gezet, ondanks dat ik nadrukkelijk tegen haar heb gezegd dat ik niet wil dat er foto’s van mijn kind op internet staan. Is ze hierdoor strafrechtelijk bezig?
Ik zou graag willen weten wat ik tegen deze twee kan doen zodat deze foto’s ook echt verdwijnen van het internet.
Alex de Kruijff | 4 februari 2010 @ 10:45
Het lijkt me dat je bij familie niet moet beginnen over wie strafbaar is. Zou arbitrage misschien een oplossing zijn?
Selma | 12 februari 2010 @ 20:38
Als iemand foto’s van een kind zet op een afgeschermde hyves en deze voeg iedereen maar toe, hoe zit het dan?
Stel iemand heeft 400 of zelfs 500 vrienden op hyves, zijn profiel is privé en hij/zij zet foto’s van zijn/haar kind, dan zijn de foto’s voor mij niet meer zo privé. Vooral als hij/zij iedereen zomaar toevoegt.
Wat wordt er dan door een rechter beslist?
Sjakie | 16 februari 2010 @ 9:38
Ik denk dat dat per situatie erg verschilt,als het voor de rechter komt.
Wat zijn de achtergronden en de voorgeschiedenis etc.
Wanneer moeder zelf wel foto’s op (let wel,open of afgeschermde hyves) op hyves heeft staan en de vader wil treiteren,loop je kans dat een rechter het gaat verwerpen.Of wanneer er door eerdere lopende zaken blijkt dat de ene partij alsmaar aan het jennen is bv.
Recht is recht,en wet is wet.Maar ik denk dat het ook veelal ge-emmer is tussen ouders/verzorgenden.
Searchgirl | 6 maart 2010 @ 21:20
Als ik mag opmerken: ook al staat iets prive, hyve of anders op internet, niets is daadwerkelijk prive of anoniem. Wil hiermee zeggen dan op een prive hyve bv maar iemand hoeft te zijn die de foto mee kan nemen en elders op internet te plaatsen. Ik waarschuw dan ook iedereen: pas op met die vermeende prive sites, in google kun je in het cache ook prive sites inlezen dus ook foto’s zien! Het is maar een feitje waar soms niemand bij stil staat.
Sjakie | 7 maart 2010 @ 11:14
Hoi Searchgirl,heb je gelijk in hoor.Ik denk ook dat je je daar ook niet al te druk om moet maken.Zo is het nou eenmaal.
Zo werkt het tegenwoordig gewoon.Wat opvalt is dat het veelal om situaties gaat tussen ex-ouders/partners en het gewoon een persoonlijke strijd wordt.Denk ook dat het daar om gaat.
Ik wil niet eens weten waar en welke foto’s er mss op een site staan van mij of mijn kind.Internet is een grote wereld..
sabrina | 8 maart 2010 @ 13:09
mijn ex vriend heeft een openbare hyves site voor mijn zoontje van 1!! gemaakt er staan 6 foto’s op ook naakt en in luier die voor iedereen zichtbaar zijn en iedereen kan opslaan op hun pc.
ik ben in mail contact met hyve omdat ik geen toestemming heb gegeven en mijn ex al heb gevraagd de site te verwijderen.
ik heb ouderlijk gezag en ben verzorger en voogd over mijn kind.
Mijn ex is geen van beide dus mag geen hyves voor hem aanmaken het staat zelfs in de regels van hyves.
En toch geven ze mij geen gelijk en is de hyves nog steeds openbaar
Sjakie | 8 maart 2010 @ 13:47
Hoi Sabrina,als ik het zo lees is de situatie aardig verstoord tussen jullie als ouders.(Geen gezamelijk ouderlijk gezag en dat je het hier schrijft ipv het op zou kunnen lossen met ex?Bedoel ik niet dat dat jouw schuld is hoor)Mss is het een oplossing om eens leren met elkaar om te gaan?Vaak is het zo dat als ouders goed met elkaar op kunnen schieten,hier geeneens problemen over komen.
Je zou naar een rechter kunnen stappen,maar of het daadwerkelijk iets oplost..? (tussen jullie,zodat jullie kindje later geen last van jullie ‘meningsverschillen’ krijgt).
Ik denk wel dat je er gerechtelijk iets aan kunt doen,maar is een lange weg.
Het kind zal uiteindelijk meer last van de relatie tussen jou en je ex hebben dan van de foto’s op hyves denk ik..
sabrina | 8 maart 2010 @ 14:02
we zijn nooit getrouwd geweest dus vandaar dat hij geen gezag heeft.
toen we nog samen waren had hij daar geen tijd voor om dat aan te vragen nu wil ik het niet. omdat we niet met elkaar overweg kunnen en hij nu bv al onmogelijke afspraken wil maken voor een communie feest over 6 jaar….
op dit moment zijn we niet on speaking terms omdat mijn ex geen afspraken kan nakomen (alimentatie en omgangsafspraken)Ik heb hem gevraagd de hyves afgeschermd te maken of te verwijderen waarop ik geen antwoord krijg alleen een mail van een vriendin van hem dat ik me niet moet aanstellen.Ik heb het dus geprobeerd onderling op te lossen.
de foto’s staan openbaar iedere pedofiel of ander raar mens kan deze foto’s dus gebruiken op zijn pc.
Het is heel makkelijk gezegd leren met elkaar om te gaan.Helaas gaat het in de praktijk toch heel anders.
Sjakie | 8 maart 2010 @ 14:35
Dat bedoelde ik dus,jullie omgang is ernstig verstoord.
En als dat zo door gaat zal jullie kindje uiteindelijk meer hinder daarvan hebben dan van bv een hyves.Ik weet het klinkt niet leuk,omdat jij midden in de situatie zit,maar als er 1 de verstandigste moet zijn zou ik dat zijn als ik jou was.
Wat ik al zei,je kunt een rechtzaak aanspannen,je staat in je recht,maar je blijft aan de gang denk ik.
Probeer je erover heen te zetten en hem op een nette manier te negeren in je hoofd en gevoel.(mss nog 1 nette mail om te vragen of hij het op zn minst afgeschermd wil zetten).
Verder zou ik van jou kant geen ruzie of wat dan ook meer willen met hem.
Want nogmaals…denk aan je kindje.Uiteindelijk wordt die de dupe!
sabrina | 8 maart 2010 @ 15:46
nee soory ik kan het hier niet bij laten een foto van het kindje van een vriendin is een keer terug gevonden op de pc van een pedofiel.
Zoiets wil ik voorkomen.
Ik heb een jaar lang geprobeerd alles te negeren maar helaas heeft ook dat niet gewerkt. Het is allemaal makkelijk gezegd helaas niet zo makkelijk gedaan.
Als een ex je het leven wil verzieken kan je niet altijd overal boven staan.
En dit gaat mij tever dat hij mij wil pesten door geen gehoor te geven aan mijn mail ok.
Maar hij als vader hoort ook aan zijn kind te denken en de risico’s die hieraan zitten.
Sjakie | 8 maart 2010 @ 16:13
Je kan mij niet helemaal het gevoel wegnemen dat wat er gaande is tussen jou en je ex,geheel zijn schuld is.Jammer dat 2 mensen die beide dus de ouders zijn zo met elkaar omgaan.Acties worden reacties..en nogmaals,het kindje gaat het niet makkelijk krijgen omdat hij/zij veel hiervan mee gaat krijgen.Echt heel jammer.
Succes met het ‘winnen’ van je zaak.Echt,ik denk dat hyves je minste zorg zal moeten zijn met wat nog komen gaat,als jullie zo door blijven gaan.
sabrina | 8 maart 2010 @ 17:20
tjah als jij met 2 kinderen 1 van 3 maanden oud op straat word gezet omdat je depressief bent dan weet je hoe het voelt
Sjakie | 8 maart 2010 @ 17:50
Wrok en frustratie zul je van je af moeten schudden meid.En dat allemaal omwille van je kind(eren).
Kijk niemand weet hoe het bij jou zit,das onmogelijk) en we lezen nu alleen maar jouw kant van het verhaal.Maar als hij omgang met zijn kindje heeft,en hij is de vader,moet je jouw gevoelens aan de kant zetten omwille van zon kleintje.Ik praat hem niet goed,maar geloof me;Als jullie beide met gevoelens zitten nu en wrok hebben jegens elkaar houdt het nooit op.
Verder moet je het natuurlijk allemaal zelf weten!
Maar laten we nou eerlijk zijn…foto’s op hyves?Ik geloof echt dat er grotere problemen zijn wat een kind kan schaden.
En daar zou ik aan gaan werken ipv een rechtzaak beginnen omtrent pedofilie/foto’s etc.
Het wordt alleen maar erger gemaakt zo denk ik.
Dat ik zei dat ik het gevoel heb dat het niet alleen de vader zijn schuld is,kan ik opmaken uit het feit dat jij zegt (over voogdij etc);En nu wil ik het niet.
Je maakt jezelf slachtoffer en praat hem zwart.
Dan zeg je ook nog;tjah als jij met 2 kinderen 1 van 3 maanden oud op straat word gezet omdat je depressief bent dan weet je hoe het voelt
alsof je zelf dus enorm het slachtoffer bent.Maar het gaat hier niet om jou maar om je kind.En dan ook nog dat je bezig bent om hem om foto’s aan te pakken.
Zoals ik al zei;Ik denk echt dat er andere dingen zijn die veel belangrijker zijn voor jullie kindje.Dit ge-emmer heeft reuze impact op zon klein mensje!
sabrina | 8 maart 2010 @ 19:12
tuurlijk speelt er veel meer dat heb ik nooit ontkent.
EN TUURLIJK EEN RUZIE HEBBEN ALTIJD 2 MENSEN SCHULD.
maar dat is niet de vraag die ik hier stelde.
leuk je goed bedoelde adviezen makkelijk als je er zelf niet midden in zit.
Maar ik vind dit onverantwoord dus wil ik weten wat ik er tegen kan doen.
dat is de vraag waar ik antwoord op wil.
Want ik vind wel dat dit mijn zoon kan schaden ik wil niet dat iedere pedofiel mijn zoon op zijn pc kan zetten….
Jij vind dat miss onzin maar ik gelukkig niet….
daarom ben ik moeder….
Sjakie | 8 maart 2010 @ 20:20
Ik zeg niet dat dat onzin is,maar het is gewoon advies..En daar kun je mee doen wat je wilt natuurlijk.Veel succes!
De Rijdende rechter | 12 maart 2010 @ 22:51
Sabrina, ik moet je helemaal gelijk geven.
Sjakie is duidelijk een man die zijn zin niet krijgt en hier even zijn frustraties moet uitleven.
In een ideale wereld gaan exen goed met elkaar om.
Helaas is de wereld niet ideaal en zijn er mannen (zoals je ex), die niets om kinderen geven, maar er wel foto’s van op het internet zetten om zo andere vrouwen te vinden.
In het dagelijkse leven kom ik dit dus heel vaak tegen.
Iemand is zelfs hier een hyves over begonnen (bescherm het kind), ik steun dit idee van harte.
Waarom? Omdat een minderjarig kind “nog” niet kan beslissen dat zijn/haar foto’s openbaar of zelfs prive op het internet wordt gezet.
Je bent gewoon strafbaar als je foto’s van kinderen in hun nakie op internet zet, hij/zij die ze plaatst komt dan ook in de categorie van pedofiel te zitten. Je mag gewoon geen foto’s van je kind maken als deze naakt is, omdat een kind niet kan toestemmen.
Sabrina:
Hyves moet het profiel van je kind verwijderen, als je ex echt geen gezag heeft over je kind.
Hyves is dan even strafbaar als je ex.
Contacteer hyves via hulp nodig? (staat onderaan de website) en dan klik je op faq/contact.
Daar voer je in de zoekbalk: foto’s
Dan klik je op de eerste blauwe zin en dan krijg je in het kadertje te zien:
Niet verder geholpen door bovenstaand antwoord? mail ons je vraag.
Nu kun je dus een mail sturen naar hyves, leg daarin duidelijk uit dat het om jouw kind gaat.
Hyves zal je een mail terug sturen en je hierna helpen.
Blijf ze “lastig vallen” tot de foto’s verwijdert worden.
Jij staat in je recht en je hoeft je niets aan te trekken van je ex. Je kind is vele malen belangrijker en moet beschermd worden.
Als je ex dom is om de privacy van je kind te schenden, dan moet jij als moeder volwassen zijn en de privacy van je kind beschermen!
Mannen worden via de wet te veel beschermd en gezaghebbende moeders worden niet gehoord.
Van mij mag een nieuwe wet komen:
Als je als vader je kind al meer dan een half jaar vrijwillig niet meer hebt gezien, mag je geen recht meer hebben op het kind.
Exen moeten eens leren dat kinderen geen voorwerp zijn die ze maar kunnen zien/bezoeken als het hun uitkomt of die ze kunnen gebruiken om hun ex te raken (iets wat mannen maar al te vaak doen).
Sabrina sterkte en ik hoop echt dat het je lukt!
Vrouwen moeten meer rechten krijgen op dit gebied, want mannen worden te veel bevoordeeld!
de rijdende rechter | 13 maart 2010 @ 2:06
Sabrina je hebt helemaal gelijk.
Blijkbaar ben jij de enige volwassenen die denkt aan de privacy van je kind.
Het gaat hier niet om hoe ouders met elkaar om gaan, maar om het feit dat de privacy van het minderjarig kind wordt geschaad.
Foto’s van kinderen zonder kleren (naakt) hebben is al strafbaar, dus dat betekent dat meneer strafbaar is.
Ik zou Hyves hiervan op de hoogte stellen en er bij zetten dat je stappen tegen je ex en hyves gaat zetten als dit niet snel verandert!
Op Hyves is een groep (bescherm het kind), die tegen het onrechtmatig plaatsten van minderjarige kinderfoto’s zijn, want het is niet altijd de ex die zoiets doet het zijn ook vaak opa/oma of andere familieleden.
Kortom: je bent strafbaar bezig als je kinderfoto’s plaatst zonder toestemming van de gezaghebbende ouder. Trouwens ook als je foto’s van een volwassen iemand op je hyves zet zonder dat deze hiermee akkoord gaat.
Als dus iemand zijn hyves op prive zet en zomaar iedereen toevoegt is er GEEN sprake meer van prive en is hij/zij even strafbaar bezig als dat hij/zij een publieke hyves heeft.
Sabrina veel geluk en sterkte, gelukkig ben jij iemand die haar kind wil beschermen en hier goed over na denkt!! Iets wat ik van je ex niet kan zeggen.
Helaas worden mannen nog steeds bevoordeeld, het wordt tijd dat vrouwen in dit soort situatie eens geloofd worden.
Hans | 13 maart 2010 @ 9:22
Als het bezitten van “foto’s van kinderen zonder kleren” strafbaar zou zijn, hebben we een ernstig probleem.
Ik denk dat zo ongeveer alle ouders een foto album aanleggen met baby foto’s waarin minimaal eentje van het “wonder” in bad, op de commode of zelfs (arm kind) poedelnaakt op een vachtje.
Dus dat lijkt me niet juist.
sabrina | 13 maart 2010 @ 9:26
Ik heb contact met Hyves maar ik moet nu bewijzen dat ik alleen ouderlijk gezag heb over mijn zoontje.
echter omdat dit al vanaf de geboorte is zou ik niet weten hoe ik dat moet bewijzen.Daar krijg je geen papieren van ??
ik heb hun aangegeven dat het vreemd is dat dus zomaar iedereen een hyves voor mijn kind kan aanmaken zonder de hij hoeft te bewijzen gezag te hebben over het kind.
Maar als ik dan de hyves weg wil hebben het ineens moet bewijzen.
Ik weet niet of in de geboorte akte staan of ik alleen ouderlijk gezag heb?Heb aangegeven aan hyves dat wij nooit getrouwd zijn geweest en de kinderen dus automatisch onder mijn gezag vallen.
Mijn ex zou moeten bewijzen dat dat gezag veranderd is maar dat doen ze niet.
Ik moet maar bewijzen dat ik alleen ouderlijk gezag heb.
groet, sabrina
sabrina | 13 maart 2010 @ 9:29
Hans het gaat er niet omdat hij foto’s op zijn hyves heeft.
Hij heeft een hyves aangemaakt voor ons zoontje van 1 jaar.
daarbij bepaald mijn ex dan dus wie er vrienden worden en dus de foto’s kunnen zien.
En dat zonder toestemming van mij terwijl ik de gezag hebbende ouder ben.
Hij mag dit niet doen zonder mijn toestemming.
Arnoud Engelfriet | 13 maart 2010 @ 9:30
@Hans: het is ook niet juist. Een foto is kinderpornografie als deze het kind in een seksuele gedraging toont. Enkel naakt is niet genoeg.
@Sabrina: ik zou dat terugkaatsen, je bent nooit getrouwd geweest dus tenzij je vriend expliciet het kind erkend heeft, had hij nooit ouderlijk gezag. (Je zegt ex-vriend en niet ex-echtgenoot.)
Wie heeft de foto’s gemaakt trouwens? Jij of hij? Als jij het bent, kun je via je auteursrecht op de foto’s ook eisen dat deze weggehaald worden.
sabrina | 13 maart 2010 @ 9:36
sommige foto’s heb ik gemaakt andere heeft hij gemaakt.
mijn ex heeft wel het kind erkend maar dat geeft alleen omgangs recht geen ouderlijk gezag.
daar moet je na de geboorte voor naar de katonrewchter en dat hebben we nooit gedaan.
Sjakie | 13 maart 2010 @ 9:50
Van mij mag een nieuwe wet komen:
Als je als vader je kind al meer dan een half jaar vrijwillig niet meer hebt gezien, mag je geen recht meer hebben op het kind.
Exen moeten eens leren dat kinderen geen voorwerp zijn die ze maar kunnen zien/bezoeken als het hun uitkomt of die ze kunnen gebruiken om hun ex te raken (iets wat mannen maar al te vaak doen).
Makkelijk gezegd door al die moeders die denken dat zij het recht hebben om beslissingen te mogen nemen ‘voor het bestwil van het kind’.
Altijd weer.
Maar hoe zit dat met al die vaders die hun kind al jaren proberen te zien en dwarsgezeten worden door de moeder??Moet altijd via het gerecht uitgevochten worden,en dat is bij lange na niet altijd in het voordeel van de vader!Komt bij dat het lang niet altijd zo is zoals moeders het verteld.
Vaders die vechten en vechten en moeders die gewoonweg niet willen dat de kinderen naar papa toegaan,en daar allerlei smoezen/acties voor gebruiken.
Gelukkig gaan rechters dat tegenwoordig meer inzien.Maar ja..dan klopt het rechtssysteem in ene niet meer he
Ik vind ook niet dat je dat moet stimuleren maar goed,slecht bezig dus.
Wat de foto’s op hyves aangaat;moeilijk.
Maar ik denk dat het niet het belangrijkste is,en dat er andere dingen zijn die veel meer schade zullen aanrichten bij het kindje.
Je kan niet al te veel zeggen over een situatie waarvan je maar 1 kant van het verhaal kent.
Arnoud Engelfriet | 13 maart 2010 @ 9:51
Dan zou ik dat melden en zeggen dat je bereid bent dit schriftelijk op straffe van meineed te bevestigen. Veel meer dan dat kunnen ze niet van je eisen lijkt me.
Sjakie | 13 maart 2010 @ 9:52
Oh Sabrina,is het niet zo dat ouderlijk gezag automatisch komt na 1 jaar na de erkenning..?
sabrina | 13 maart 2010 @ 9:55
nee als mijn ex ouderlijk gezag wil moet ik daar toestemming voor geven. Als ik dat niet doe kan hij dat aan de rechter vragen. Het zal dan een rechtzaak worden waarin beide ouders mogen aangeven waarom ze dat wel en niet willen.
de rechtzaak zit eraan te komen….
ik heb net de geboorte akte doorgelezen maar daar staat ook niet in dat ik alleen ouderlijk gezag heb.
Hoe zou ik dat nu moeten bewijzen….