Steam-spellen versus de gemeenschap van goederen

steam-valve-gamingEen lezer vroeg me:

Als ik als getrouwde vrouw een bordspel koop, dan valt dit in de gemeenschap van goederen die ik met mijn man heb. Wij mogen dan beiden het bordspel spelen en het is ons beider eigendom. Echter, als ik een spel koop via Steam dan is dat alleen voor mij; mijn man mag niet in mijn account en als hij het ook wil dan moet hij het apart kopen. Waarom zijn de regels zo anders bij online spellen?

De wet zegt inderdaad (art. 1:94 BW) dat wie trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, daarmee in een gemeenschap van goederen terechtkomt. Alle goederen die je dan hebt of die je daarna verkrijgt, zijn automatisch van beide partners. (Via huwelijkse voorwaarden kun je dit anders regelen als je wilt.)

‘Goederen’ is de meest algemene term uit de wet, er vallen zowel fysieke spullen (“zaken”) onder als niet-tastbare rechten (“vermogensrechten”), zoals een auteursrecht. Een fotograaf die trouwt, deelt vanaf dan dus zijn auteursrechten met zijn partner.

Een spel dat je via Steam koopt, is volgens Steam eigenlijk een stukje dienstverlening waarbij je een contract sluit. Of zo’n dienst een vermogensrecht is, is een lastige vraag. Maar wellicht is er een makkelijker antwoord: als je standaardsoftware koopt tegen een eenmalig reëel bedrag, dan noemen we dat een “koop”, aldus de Hoge Raad én het Hof van Justitie. We doen dan dus of dat een zaak is, en daarmee is dat spel dus gemeenschappelijk eigendom.

Steam staat in de voorwaarden echter gebruik door familieleden toe, en dat lost het probleem gedeeltelijk op. Het is dus niet verboden om je partner op je Steam-account te laten en zo beiden van je gezamenlijke eigendommen te genieten. En er is zelfs een Family Sharing-programma.

Wil je tegen elkaar spelen, dan werkt dit niet. Je zult dan beiden vanaf een eigen computer moeten inloggen, en dat kan niet vanaf hetzelfde account. Dat vereist dus dat je allebei de volle mep betaalt voor het spel, en dat druist dus in tegen het systeem dat iets gemeenschappelijk eigendom is als je getrouwd bent. Alleen, wat doe je eraan? En vooral: hoe zou dat moeten werken in de praktijk, stuur je dan je trouwakte naar Valve zodat zij twee accounts kunnen synchroniseren?

Arnoud

12 reacties

  1. De vergelijking met een boek is denk ik beter. Ik zou namelijk een verschil willen maken tussen de situatie dat de partners na elkaar het spel spelen, en de situatie dat ze dat tegelijk (al dan niet met elkaar) doen. Het eerste zou wettelijk mogelijk moeten zijn, het tweede hooguit uit de goedheid van Valve.

    Arnoud schrijft dat het niet verboden is om je partner op je Steam-account te laten en zo beiden van je gezamenlijke eigendommen te genieten. Mijn vraag is dan wat er gebeurt na overleiden van een van de partners: hoe kan de ander dan nog aanspraken maken op de rechten die de ander verworven heeft? Kortom, kan je Steam spellen erven?

      1. De inhoud van mijn account is niet over te zetten, maar misschien mogen mijn kinderen mijn gehele account erven? Ze gebruiken dan gewoon mijn wachtwoord om op mijn (of eigenlijk hun) account in te loggen en verder te spelen.

        Mbt samen spelen. Er zijn genoeg spellen waarbij lokale multiplay mogelijk is, met meerdere controllers achter hetzelfde scherm. Dat is denk ik beter te vergelijken met een bordspel. Als je voor het samenspelen 2 bordspellen nodig hebt, dan zul je die ook moeten kopen (bijvoorbeeld Magic of Pokemon kaartjes).

        Waar Steam IMO nog de mist in mee gaat is het uitlenen van een enkel spel aan een vriend of familielid. Met family sharing kan ik iemand toestemming geven om mij gehele bibliotheek te lenen, en zolang hij het leent kan ik het niet gebruiken en vice versa. Maar ik kan makkelijk een boek uit mijn boekenkast aan iemand uitlenen zonder dat de volledige boekenkast verder op slot gaat.

        Als alternatief kun je tegenwoordig heel makkelijk DRM-vrije spellen kopen via GOG.com (onder andere). Humble Bundle heeft ook vaak DRM-vrije downloads naast de steam keys. Als ik iets via een andere partij koop waarbij ik ook een steam key krijg dan heeft de EULA van Steam niets over mijn aankoop bij die andere partij te zeggen. Koop blijft koop, ook al maak ik voornamelijk gebruik van de dienst van Steam om het spel te spelen.

  2. Ik en mijn vrouw spelen een spel, Warhammer, waarbij je met fysieke modelletjes van verschillende rassen een veldslagje speelt. “Mijn” leger is doordat we getrouwd zijn ook van haar, en “haar ” leger dus ook van mij. Als ik tegen een vriend wil spelen kan ik haar leger pakken, maar op dat moment kan zij niet met dat leger spelen (want is dan al in gebruik). Als wij op hetzelfde moment willen spelen, zullen we ieder ons eigen leger (= dus eigen kopie/gebruikersrecht) moeten gebruiken.

    Dan lijkt de fysieke wereld ineens wat meer op de virtuele/digitale, denk ik 🙂

    1. De virtuele wereld (van Valve) is kunstmatig zo gemaakt dat die op de fysieke wereld lijkt. Valve creëert kunstmatig schaarste en beperkingen om te kunnen verdienen aan digitale distributie.

      1. Nog verder off-topic: Ik ken ook gevallen waar het andersom ging… een vriend van me hanteerde bij zijn vriendin dat als zij tijdens het spel iets doet wat volgens de letter van de regels mag, maar niet echt sportief is, dat hij haar dan een week in de slaapkamer negeerde… 😉

  3. Deze problematiek is de reden dat ik muziek nog steeds op CDs en Blurays koop, ondanks dat ik deze slechts eenmalig gebruik om naar te rippen naar mijn media server. Download versie met onmogelijk gebruiksonvriendelijke DRM kost nauwelijks minder en nu zien mijn nabestaanden ten minste nog iets terug van het (vele) geld dat ik uitgeef aan media.

    Overigens heb ik voor spellen waarvan ik weet dat ik ze na uitspelen wil verkopen gewoon ieder een separaat Steam account genomen en op een generiek e-mailadres geregistreerd. Als ik die wil verkopen dan doe ik dat gewoon door het hele account plus e-mail adres te ‘leveren’ Als ze dat bij Valve niet bevalt kunnen ze door de … zakken, er achter komen doen ze toch nooit.

  4. Grappige insteek. Maar het huwelijk lijkt me toch echt een overeenkomst tussen (nu nog maar) twee partijen onderling, waar derden niets mee te maken hebben. Een overeenkomst waar Steam juridisch absoluut niets mee te maken heeft.

    Gemeenschap van goederen wil onder andere zeggen dat bij een eventuele scheiding, de exen mogen gaan uitzoeken wie waar recht op heeft. Als getrouwde mensen tegelijk mogen inloggen en spelen, als ware ze beiden een licentie hadden, dan zou dat betekenen dat na de scheiding, ieder een eigen licentie overhoudt. En dat terwijl er maar 1x was betaald.

    De licentie heeft een waarde. Gemeenschap van goederen houdt in dat na een scheiding die waarde gedeeld moet worden. En net zoals die ene tv in de woonkamer en de magnetron in de keuken niet door tweeën kunnen, kan de licentie dat ook niet. Het wordt dan een ruilen. “Jij de tv, en ik de licentie en de magnetron”

    1. Het huwelijk is een overeenkomst tussen tusee mensen en de staat. Gemeenschap van goederen betekent dat je gezamenlijk eigenaar van goederen bent.

      In dit geval is dat ‘goed’ een dienst die een van beiden in staat stelt om met een bepaald account aan een spel deel te nemen. Dat de ander dat vervolgens niet kan, is prima, want het is geen onderdeel van de dienst die je hebt gekocht dat iemand anders er ook van gebruik kan maken.

      Het is gewoon een ticket op naam – daar kan de ander ook geen gebruik van maken, ook al is de met het ticket verworven dienst gemeenschappelijk ‘eigendom’.

  5. De meeste software mag je maar op 1 device tegelijkertijd actief hebben. Ik gok dat dit ook geld voor de meeste games op steam. Door middel van family sharing kunnen beide partners gebruik maken van dezelfde game maar de game mag maar op 1 device tegelijkertijd gestart worden.

    Wat wel kan is samen een game spelen die local multiplayer ondersteund (dat is vergelijkbaar met een bordspel). Single player of remote multiplayer games zijn vergelijkbaar met een pak kaarten, slecht 1 persoon kan ze op specifiek moment gebruiken voor een potje solitaire.

  6. Je kunt 5 andere Steamgebruikers autoriseren om toegang te krijgen tot jouw collectie. Zo heb ik de ex van mijn vriendin toegang gegeven tot mijn collectie, en een neef (beide niet bepaald in gemeenschap van goederen met mij getrouwd). De feature maakt de discussie wat mij betreft overbodig.

Geef een reactie

Handige HTML: <a href=""> voor hyperlinks, <blockquote> om te citeren, <UL>/<OL> voor lijsten, en <em> en <strong> voor italics en vet.