Skip to content

Ius Mentis

Internetrecht door Arnoud Engelfriet

  • Over Arnoud
  • Juridisch advies
  • Legal Tech
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Tag: login banner

About login banner

Subscribe Feeds

Hoe erg is het dat onze loginbanner “Welkom” zegt tegen mensen?

Geplaatst op 17 januari 202014 januari 2020 in Security, 6 reacties

Een lezer vroeg me:

Op onze interne servers krijgt personeel een loginscherm met daarop een tekst à la “Welkom bij Initech, gelieve in te loggen – uitsluitend voor werkdoeleinden gebruiken”. Nu zegt onze ISO auditor dat deze tekst problematisch is, omdat met name dat ‘welkom’ zou maken dat inbrekers kunnen claimen er niet wederrechtelijk te zijn. Dus het moet worden “Verboden toegang – uitsluitend geautoriseerd personeel – misbruik wordt vervolgd als misdrijf”. Dat vind ik niet echt vriendelijk naar mijn personeel, is er een tussenweg? Is dit echt zo krom, juridisch?

Dit is een broodje aap-verhaal dat geen enkele juridische basis kent. Het recht werkt niet zo en de inhoud van zo’n loginscherm gaat echt het verschil niet maken wanneer iemand vervolgd wordt voor computervredebreuk.

Natuurlijk komt dit verhaal uit Amerika, maar ook daar lijkt het nergens op een werkelijke zaak te herleiden (deze en deze bijvoorbeeld zijn vrij oude bronnen al). Ik kan in Nederland geen enkele rechtszaak rond computervredebreuk vinden waarbij het zelfs maar een discussie was wat de loginbanner of MOTD vermeldde.

Het recht kijkt nooit naar één specifiek aspect van de zaak, zoals zo’n logintekst. Bij rechtszaken wordt altijd gekeken naar de volledige omstandigheden van het geval. Het criterium is immers of de inbreker had moeten weten dat hij op verboden terrein was toen hij de handeling verrichte die hem ten laste werd gelegd. Dat zal nooit afhangen enkel van een zo’n tekstje. Je moet bijvoorbeeld nog steeds inloggen op het systeem van de vraagsteller, en als je een wachtwoord raadt dan moet je weten dat dat niet mag. Dus ga je alsnog nat.

Ik kan werkelijk geen situatie bedenken waarin die tekst relevant is. Heel misschien als er een gast/gast account is op zo’n systeem én je dingen kunt doen die niet gewenst zijn vanaf zo’n gastenaccount. Dan mocht je naar binnen (“welkom”) en mocht je inloggen zonder bekend te zijn (gast/gast) en was je in staat iets te doen dat niet de bedoeling was, hoe kon je dan weten dat dat laatste het geval was. Maar dat voelt weinig realistisch.

Arnoud

Tagged: Compliance, Computervredebreuk, iso, login banner, motd, welkom6 reacties op Hoe erg is het dat onze loginbanner “Welkom” zegt tegen mensen?

Laatste reacties

  • Elroy: “Dat soort brillen bestaan, je focust alleen te veel op één handicap: https://hearinghealthmatters.org/thisweek/2023/xanderglasses-captioning-vuzix-int...” in reactie op Mag een uitgaansgelegenheid camerabrillen verbieden in de huisregels?

  • Frank: “ en niet alleen naar de winnaar gaat, zoals de lachende tweede aantoont Ik zeg niet dat het zo ging, maar iemand had iets kunnen bedenken als dit....” in reactie op ACM beboet veilingwebsite voor prijsopdrijving via automatische biedingen

  • Karel Edegast: “Dit is natuurlijk wat in China al heel lang realiteit is: filmpjes, communiceren, winkelen en betalen en sociale controle, alles geintegreerd en centr...” in reactie op Binnenkort kun je shoppen via TikTok, maar Consumentenbond is kritisch

  • HansD: “De gemeente zal toch echt op basis van afdeling 2.3 Awb beleid moeten maken over welke vormen van aangeven (het doen van aangifte) zijn toegestaan. Af...” in reactie op Hoe veel tijd heb je bij belparkeren om naar de automaat te lopen?

  • Thijs Pepping: “Uit NOS artikel: De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio noemde de vijf niet bij naam. Wel zei hij dat ze een inreisverbod opgelegd hebb...” in reactie op ‘Microsoft deelt namen van Nederlandse ambtenaren die werken aan DSA met VS’

Van de ICTRecht blog

  • De nieuwe Archiefwet en AI: wie bewaart het geheugen van een slimme overheid?
  • Valkuilen bij ICT-contracten deel 5: inspanning, resultaat en garantie
  • Data & Privacy Jurisprudentieblog | mei 2026
  • Het Solvinity-verbod en de grenzen van het publiek belang
  • Updates uit de zorg | mei 2026

© 2026 Ius Mentis

  • Home
  • Over Arnoud
  • Juridisch advies
  • Juridische trainingen
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Powered by WordPress//Theme AnaLog by Il Jester//Top ⌅