Skip to content

Ius Mentis

Internetrecht door Arnoud Engelfriet

  • Over Arnoud
  • Juridisch advies
  • Legal Tech
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Tag: posts

About posts

Subscribe Feeds

Ook met auteursrecht krijg je je forumposts niet zomaar weg

Geplaatst op 5 juni 202030 mei 2020 in Uitingsvrijheid, 21 reacties

Een lezer vroeg me:

Wij hebben ruzie met een forumgebruiker die boos is vertrokken en nu eist dat zijn posts worden weggehaald. Hij stelt dat dat moet op grond van zijn auteursrecht. De licentie is beëindigd met zijn vertrek en dus schenden we zijn rechten door de posts te laten staan. We hebben inderdaad niets over licenties in onze forumregels maar werkt dat dan echt zo?

De meeste mensen die hun posts verwijderd willen na vertrek (of na een ban, dat ook) doen dat op grond van de AVG, of vroeger dan de Wbp. Het argument is dan dat die posts persoonsgegevens zijn. Maar zowel de Wbp als de AVG bieden geen grondslag voor het laten verwijderen van je eigen posts. Hooguit kun je verlangen dat je naam wordt verwijderd. Maar in de kern is hier het belang van de informatievrijheid hoger dan het privacybelang op grond waarvan je verwijdering zou willen.

Dan heb je dus slimmeriken die redeneren, mijn post is een creatief werk (“een eigen intellectuele schepping” of voor ouderwetse juristen “oorspronkelijk en draagt het stempel van de maker” maar dat mag je niet meer zeggen van Europa) en dus heb ik het auteursrecht. Auteursrecht kun je alleen bij akte overdragen – dus met handtekening – dus dat forum heeft nooit de auteursrechten verkregen. En als ik wegga, eindigt de licentie oftewel het gebruiksrecht en dan moeten ze stoppen.

Nou ja, ja en nee. Het klopt dat je auteursrecht hebt op je forumbijdragen, als ze het niveau van een trivialiteit overstijgen. Ook klopt het dat een forum de rechten niet kan opeisen, ongeacht hoe veel woorden in de AV of TOS ze daar aan besteden. Zonder handtekening blijven je auteursrechten bij jou. (Dit geldt ook bij Facebook, Instagram en al die andere clubs waarvan wordt beweerd dat je je rechten kwijt bent als je er post.)

Alleen die licentie, hoezo is die ineens opgezegd? Toen je het bericht plaatste, wat is er tóen gezegd over de duur van de licentie? In dit geval dus niets, want in de voorwaarden stond niets over auteursrecht. Maar de wet zegt niet dat licenties dan eindigen omdat jouw account opgeheven wordt. Je hebt een overeenkomst, en naast wat er staat, geldt ook wat volgt uit de redelijkheid, de gewoonte en de wet.

Er is nul jurisprudentie hierover maar ik ben er stellig van overtuigd dat het onredelijk is om aan te nemen dat die licentie per direct vervalt als je weggaat. Of als je verbannen wordt, wat dat betreft. Je post niet in een vacuüm maar doet mee aan discussies. Die moeten ook later nog leesbaar zijn, dus de enige redelijke interpretatie is dat je post er permanent moet gaan staan.

Je kunt ook zeggen: altijd en overal (oké, 90+% van de gevallen) blijven posts staan na verdwijnen van de accounthouder, dus het is gewoon de gewoonte op internet dat die dingen blijven staan.

Dan kun je nog zeggen, bij een vrijwillig vertrek oké maar wat als je verbannen wordt? Dan wil je niets meer met dat forum te maken hebben (en/of zij niet meer met jou), en die bijzondere omstandigheid zou een tussentijdse opzegging mogelijk maken. Dat zie ik niet. Het punt hierboven – men moet later de discussie kunnen blijven volgen – staat los van waarom je weggaat en welke relatie je tot het forum hebt na het vertrek. Je deed mee, dat is een historisch feit.

Heel misschien als er zeer bijzondere persoonsgebonden redenen zijn. Maar dat zou voor mij op het niveau zijn van “ik leed aan een psychische stoornis toen ik die posts deed” of wellicht “ik was minderjarig en dom toen ik dat schreef”, echt zeer de uitzondering. Dan zou ik weghalen wel zien.

Arnoud

Tagged: Account, Forum, Intrekken, Licentie, posts, verbannen21 reacties op Ook met auteursrecht krijg je je forumposts niet zomaar weg

Laatste reacties

  • Elroy: “Dat soort brillen bestaan, je focust alleen te veel op één handicap: https://hearinghealthmatters.org/thisweek/2023/xanderglasses-captioning-vuzix-int...” in reactie op Mag een uitgaansgelegenheid camerabrillen verbieden in de huisregels?

  • Frank: “ en niet alleen naar de winnaar gaat, zoals de lachende tweede aantoont Ik zeg niet dat het zo ging, maar iemand had iets kunnen bedenken als dit....” in reactie op ACM beboet veilingwebsite voor prijsopdrijving via automatische biedingen

  • Karel Edegast: “Dit is natuurlijk wat in China al heel lang realiteit is: filmpjes, communiceren, winkelen en betalen en sociale controle, alles geintegreerd en centr...” in reactie op Binnenkort kun je shoppen via TikTok, maar Consumentenbond is kritisch

  • HansD: “De gemeente zal toch echt op basis van afdeling 2.3 Awb beleid moeten maken over welke vormen van aangeven (het doen van aangifte) zijn toegestaan. Af...” in reactie op Hoe veel tijd heb je bij belparkeren om naar de automaat te lopen?

  • Thijs Pepping: “Uit NOS artikel: De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio noemde de vijf niet bij naam. Wel zei hij dat ze een inreisverbod opgelegd hebb...” in reactie op ‘Microsoft deelt namen van Nederlandse ambtenaren die werken aan DSA met VS’

Van de ICTRecht blog

  • De nieuwe Archiefwet en AI: wie bewaart het geheugen van een slimme overheid?
  • Valkuilen bij ICT-contracten deel 5: inspanning, resultaat en garantie
  • Data & Privacy Jurisprudentieblog | mei 2026
  • Het Solvinity-verbod en de grenzen van het publiek belang
  • Updates uit de zorg | mei 2026

© 2026 Ius Mentis

  • Home
  • Over Arnoud
  • Juridisch advies
  • Juridische trainingen
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Powered by WordPress//Theme AnaLog by Il Jester//Top ⌅